Na výstavě nalezneme nejen obrazový materiál, ale rovněž trojrozměrné papírové modely od autora Vladimíra Londina. Modely zachycují první etapu, kdy stavby na obou drahách navrhoval architekt Anton Jüngling, a následující období typizovaných projektů. Samostatný model železniční stanice Český Brod od autora Radka Míšance představuje vědeckou rekonstrukci podoby stanice IV. třídy Severní státní dráhy v úseku Olomouc–Praha v roce 1845. Funkci optického telegrafu a počátky signalizace demonstruje model košového návěstidla.

První parostrojní železnice habsburské monarchie byla Severní dráha císaře Ferdinanda. Směřovala z Vídně na sever územím Moravy a Slezska k solným dolům u Bochnii v polské Haliči. Program státní železniční sítě schválený v roce 1841 měl zajistit výstavbu nejdůležitějších tratí na náklady státu. Cílem bylo propojení všech rakouských provincií a významných přístavů s hlavním městem císařství. Severní státní dráha vytvořila spojení Vídně s Prahou a napojení na saské železnice.

Výzkumu výše uvedených železničních tepen se věnovala Alena Borovcová, která je současně autorkou výstavy. Obě tratě se díky ní dočkaly také dvou samostatných monografií s názvy – Kulturní dědictví Severní dráhy císaře Ferdinanda a Kulturní dědictví Severní státní dráhy. Knihy byly vydány v letech 2012 a 2016.

Národní památkový ústav v Ostravě připravuje k výstavě také komentované prohlídky, jejichž data a bližší informace zveřejní na svém FACEBOOKU. Mediálním partnerem je portál PROPAMÁTKY.