Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
BRNO | Za čtvrt století existence si Vyšší odborná škola restaurátorská vydobyla pevnou pozici v oblasti péče o kulturní dědictví. Zástupce ředitele Petr Polášek v rozhovoru přibližuje poslání vzdělávací instituce i obory, které připravují budoucí restaurátory.
Odkud k vám zájemci přicházejí?
Naše škola přitahuje studenty a absolventy gymnázií, uměnovědných, designerských a jiných oborů pro své reálné výstupy. Absolventi učilišť a uměleckých škol přicházejí kvůli pevnému spojení s kvalitním uměleckým řemeslem. Tito lidé tvoří pestrou škálu osobností, které se učí samostatně a v týmech vnímat autentické objekty a pochopit je tak, aby byli schopni vyrobit chybějící prvek nebo kopii unikátního díla.
Na jaké oblasti restaurování se studenti zaměřují?
Poskytujeme vzdělání nutné pro získání licence k restaurování kulturních památek, a to konkrétně v oboru konzervování a restaurování nábytku a nepolychromované dřevořezby a v oboru konzervování a restaurování malířských a dekorativních technik. Od svého založení v roce 1994 vychovala škola také spoustu odborníků na konzervaci a restaurování keramiky, tento obor však nemáme nyní v nabídce.
Kde nacházejí absolventi uplatnění?
Cílem oboru je výchova specialistů, kteří jsou schopni samostatného vedení restaurátorských zásahů na kulturních památkách, na objektech kulturní hodnoty a sbírkových předmětech, které jsou uměleckořemeslnými pracemi volného i užitého umění. Absolventi tedy musí disponovat širokým spektrem zkušeností v oblasti uměleckého řemesla. Každému je bližší jiná část této pestré oblasti, proto se při své praxi specializují, například na celé historické interiéry nebo jen na jejich části. Uplatňují se v restaurátorských dílnách muzeí, ústavů památkové péče, archeologických ústavů a galerií nebo v soukromých ateliérech. Často spolupracují jako OSVČ nebo dále studují na vysokých školách.
S jakými externími partnery spolupracujete?
Řadu let nabízí škola odbornou praxi v zahraničí, za předpokladu výborných studijních výsledků, v rámci programu Do světa! a programu Evropské unie Erasmus+. Každoročně bývá podpořeno asi 15 studentů a šest pedagogů. Tradičními výjezdovými zeměmi jsou Itálie, Německo, Rakousko a Spojené království. Příležitostně pak praxe mohou probíhat v Holandsku, Francii, Lichtenštejnsku, Bulharsku a Polsku. Rozhodujícím kritériem pro výběr přijímajících institucí je míra odbornosti, odpovídající zázemí a dodržování profesní etiky. Nejvýznamnějším partnerem pro odborné praxe je Victoria and Albert Museum v Londýně.
Podílejí se vaši studenti na obnově konkrétních kulturních památek?
Každoročně zrestaurují studenti desítky uměleckořemeslných děl, některé z nich jsou i díla z Ústředního seznamu kulturních památek České republiky. Mezi ně patří například barokní mobiliář sakristie jezuitského kostela Nanebevzetí Panny Marie v Brně. Tento velký soubor intarzovaných skříní, polychromovaných soch a obrazů s výjevy ze života Krista úspěšně restaurovali studenti a pedagogové společně s mnichovskými kolegy z Goering Institutu. Na tento projekt naváže tento měsíc další, týkající se raně barokních chórových lavic v témže chrámu.
Rozhovor vznikl v rámci publikování Zprávy z Katalogu služeb portálu PROPAMÁTKY. Bližší informace o Vyšší odborné škole restaurátorské v Brně naleznete v KATALOGU SLUŽEB.