Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
Publikováno
05. 06. 2021Rubrika
Tipy a inspiraceTémata
PRAHA | Národní technické muzeum vystavuje ve vstupním prostoru železniční stanice Praha hlavní nádraží motorovou inspekční drezínu Dm 4-47044 z roku 1947, přezdívanou Maruška. Vzácný exponát je prezentován na základě dlouhodobé spolupráce muzea se Správou železnic.
„Správa železnic je významným partnerem Národního technického muzea při přípravě Muzea železnice a elektrotechniky, které se připravuje k otevření v roce 2028 v areálu bývalého depa Masarykova nádraží v Praze. Drezína přezdívaná Maruška je takovou malou ochutnávkou z budoucí ‚národní‘ železniční expozice. Zároveň je ale i symbolem úsilí obou organizací: v případě Národního technického muzea je to péče o paměť našich železnic, pro Správu železnic je kolejové vozidlo určené pro výkon správy infrastruktury skvělým synonymem vlastní činnosti. Věříme, že i pro cestující procházející denně významným pražským dopravním uzlem se auto na kolejích brzy stane oblíbenou součástí návštěvy nádraží, nebo třeba i důležitým místem setkávání, kterým bývala v této hale před přestavbou pokladna č. 10,“ uvedl Michal Novotný, ředitel Železničního muzea Národního technického muzea.
Drážní vozidlo s automobilovou karosérií vycházející koncepčně z předválečného automobilu Tatra 52 bylo v prvních desetiletích po druhé světové válce běžným dopravním prostředkem drážních zaměstnanců pracujících v oblasti stavby, údržby a kontroly tratě. Stroj mohl jezdit oběma směry. V těžišti pod podlahou je zvedací zařízení (hever na kliku), jehož pomocí byl řidič schopen auto na kolejích nadzdvihnout nad koleje a ručně otočit. Automobilní drezíny Tatra sloužily u Československých státních drah až do 70. let. Obnovu vozidla Dm 4-47044 inicioval v roce 2005 Václav Zahrádka. Na opravy v dílnách Koterov SDC Plzeň v letech 2005–2007 dohlížel přednosta Miroslav Krutina, významný podíl na její obnově patří i Pavlu Láškovi. Zkušební jízda tohoto drážního vozidla s přezdívkou Maruška proběhla v červenci 2007.
Drezínu ze sbírek Národního technického muzea doplněnou o filmový spot si mohou návštěvníci prohlédnout v dolní části výpravní budovy mezi výstupy z metra.