Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
Publikováno
05. 09. 2021Rubrika
Zprávy z regionůTémata
BRNO | Technické muzeum v Brně koncem června představilo čtyři nové přírůstky ze své sbírky motocyklů. Jedná se o dva zahraniční a dva tuzemské stroje, které ještě v oboru Historických vozidel a spalovacích motorů podle vyjádření kurátorky muzea zastoupeny nebyly.
Motocykl Praga 500 BD konstruktéra Kocha se vyráběl od roku 1926 v Praze-Karlíně v továrně Breitfeld a Daněk a po spojení s ČKD pod značkou Praga. Motocykl byl poháněný jednoválcem s třístupňovou převodovkou. Díky svým dobrým vlastnostem, a sice hlavně spolehlivosti, byl velmi oblíbený. Sám jeho konstruktér v září 1928 podnikl na tomto motocyklu cestu z Říma do Prahy za 35 hodin a 40 minut. Motocykl byl vyráběn až do roku 1935. Jawa 500 OHV je druhým tuzemským strojem. Jedná se o první motocykl, který sériově vyráběla firma JAWA v licenci německé firmy Wanderer. Spojením jména majitele firmy Františka Janečka a názvu firmy Wanderer vznikl název JAWA. Motocykl se vyráběl od roku 1929 do roku 1933 a vyrobeno bylo celkem 1016 kusů. Tento motocykl měl přezdívku Rumpál. Zákazníkům byl dodáván ve dvou verzích – Standard a Speciál – a bylo možné k němu připojit i postranní vozík.
Zahraniční motocykly z první poloviny 20. století reprezentuje Indian Scout 600. Jednalo se o velmi úspěšný a spolehlivý dvouválcový motocykl, často používaný ve spojení s postranním vozíkem. Tyto motocykly se vyráběly již od roku 1901 ve firmě Indian Motorcycle Company ve Springfieldu, Massachussets, USA. K nám se dostaly díky Františku Maříkovi, který je v roce 1919 začal do Evropy dovážet. Vybudoval prodejní impérium a zavedl splátkový prodej s následným servisem. Vydával také zpravodaj pro majitele motocyklů Indian – Indian News.
Posledním získaným motocyklem je Matchless G 80 vyráběný v Plumsteadu v Londýně. Firma byla založena již v roce 1878 a první motocykly vyjely v roce 1899. Typ G 80 se vyráběl v letech 1946–1966 a je typickým zástupcem anglických motocyklů tohoto období. Oblíbené stroje se v průběhu let dodávaly v různých variantách a prodávaly po celém světě. Můžeme tak posoudit kvalitu motocyklů ze zahraničí s typy, které vznikaly u nás. Nové historické motocykly mohou návštěvníci vidět hned při vstupu do stálých expozic v hlavní budově muzea v Brně – Králově Poli.
Více informací najdete na internetové stránce TECHNICKÉHO MUZEA V BRNĚ.