Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
Publikováno
03. 09. 2015Rubrika
Zprávy z regionůTémata
LIBEREC | Nezisková organizace Boveraclub postaví repliku první liberecké tramvaje z roku 1897. Původní vozová skříň je ve velmi špatném stavu. Poslouží jako předloha pro výrobu nového vozu. Zároveň obsahuje řadu použitelných dílů a detailů v původním provedení.
Replika bude osazena na podvozek z roku 1898, který spolek získal před několika lety z bavorského Augsburgu. „Patřil k podobnému vozu, jaký tehdy jezdil v Liberci. Pojezd je i s trakčními motory a elektrickou výzbrojí včetně kontroléru,“ uvedl Tomáš Krebs z libereckého Boveraclubu. Podvozek se chystají rozebrat, aby zjistili, co vše je potřeba opravit nebo vyměnit. „Budeme z něj demontovat také části, které do něj nepatří. Sloužil totiž i jako sněžný pluh. Poslední zaznamenanou opravu má z roku 1978,“ doplnil Tomáš Krebs. Renovaci tramvají se ve spolku věnují už od konce 80. let minulého století. Zatím posledním úspěšným počinem je oprava vlečného osobního vozu z roku 1932.
Provoz elektrické pouliční dráhy byl v Liberci slavnostně zahájen v srpnu 1897. Elektrické tramvaje jezdily v té době jen v Praze a Teplicích. Po první světové válce byly přestavěny na vlečné vozy, některé se v provozu udržely až do poloviny 60. let. Historickými tramvajemi se mohou lidé v Liberci svézt hlavně o státních svátcích. Spolek má pro zvláštní jízdy k dispozici pět vozů, nejstarší je Bovera z roku 1929.
Na opravu první liberecké tramvaje byla vyhlášena veřejná sbírka na dobu neurčitou, bližší informace naleznete ve FINANCOVÁNÍ.