„Rozhodli jsme se jít cestou reflexe nejdůležitějších tvůrčích postupů, které prosazovali jednotliví vedoucí ateliéru v průběhu celého století. Je to forma, která má svou vlastní silnou výpovědní hodnotu tkvící v aktuálním čtení a interpretaci uměleckého vyjádření předchůdců,“ říká k celkové koncepci výstavy její kurátor Martin Vaněk.

Desítka vybraných studentů různých ročníků na základě studia, tradovaných legend a vzpomínek pamětníků reagovala buď na tvorbu konkrétního vedoucího ateliéru, nebo byla reflektována práce vedoucích průřezově. Jde nikoliv o vědecký, ale o umělecký projekt využívající momenty parafráze, kritiky nebo i popření autorit. Autoři tak přehodnocují, ironizují, nebo naopak adorují významné postavy ateliéru a jejich výukové metody.

Výstava reflektuje šestici nejvýznamnějších vedoucích, od zakladatelky ateliéru – Heleny Johnové přes Otto Eckerta, Bohumila Dobiáše ml., Václava Šeráka, Pavla Knapka až po současného vedoucího Maxima Velčovského a asistenta Milana Pekaře. Prezentovány jsou nejen typické keramické a porcelánové objekty, jako jsou vázy, figurální i abstraktní plastiky a reliéfy malých i monumentálních měřítek, ale také multimediální instalace.

Ateliér keramiky a porcelánu UMPRUM v současné době vede zmíněný Maxim Velčovský s asistentem Milanem Pekařem. Výuku staví na konceptu 3C (craft, concept, context). Na cestě za kvalitním výsledkem považují za důležité propojovat nejen řemeslo s konceptem, ale rovněž rozbor práce v mezioborové rovině. Nutnost uvědomění si kontextu jako zásadního momentu pro vznik dalšího produktu či projektu je pro ně zásadní. Důraz kladou i na poslání v oblasti uměleckoprůmyslové.

Více informací naleznete na stránkách UMPRUM.