Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
PRAHA | Architekt Miroslav Cikán se často věnuje také projektům obnovy historických staveb a do jejich prostředí mnohdy vstupuje současnými architektonickými prostředky. Kromě této problematiky jsme se ho zeptali i na další realizace jeho ateliéru.
Co by měla dle vašeho názoru splňovat novostavba, aby přirozeně vrostla do městského organismu se staršími objekty a obohatila ho?
Základním předpokladem je osvícený zadavatel. Město je tvořeno kreativními lidmi, které je třeba ve městě udržet. Tím je dán předpoklad pro kvalitu formy, která se nesmí podbízet vyprázdněným historizujícím kýčem a je ohleduplná k prostředí, s kterým má souznít. Důležité je povyšovat celkovou kvalitu přidanou hodnotou důstojnou důstojné kultuře své doby. Kvalita může být tichá, ale musí být čitelná a podnětná pro vzdělané publikum, které jí porozumí. Pak bude i hodná k obývání a generačnímu zapamatování.
S kolegyní z vašeho atelieru, architektkou Pavlou Melkovou, jste byli nominováni na Cenu Klubu Za starou Prahu za svůj projekt úpravy bastionu U Božích muk novoměstského opevnění v Praze. Co bylo pro vás na této práci důležité, specifické a zajímavé?
Možnost reagovat na silnou situaci, která vázala pevná strategická pravidla fortifikace celku města a místa akropole barokního bastionu. Dále pak přítomnost duchovních symbolů a pravidel založení Nového Města jako Nového Jeruzaléma, bývalé křížové cesty, ukrytých výklenkových kaplí a tématu božích muk, která hledala svoje umístění. Tomu nakonec odpovídá jednoduchá geometrie rozvrhu formy celku a detailu a materialita výsledného řešení.
Své projekty realizujete i v zahraničí. Který z nich je podle vás nejzajímavější a kterého z nich si nejvíce ceníte?
Cením si přátelství s architekty přesahujícími naše hranice. Ten přesah je smysl, který posiluje. Velmi si cením zkušenosti z prvních realizovaných projektů v Rakousku. Nedávno jsme dostali nabídku spolupráce na obnově a úpravách hradu v Bavorsku. Uvidíme.
V čem je přístup v jiných evropských zemích odlišný od toho, s jakým se setkáváte v našich městech? Co pro nás může být výzvou a inspirací?
Přístup v jiných zemích je komplexní a zahrnuje kvalitu minulosti i současnosti jako předmětu kulturního dědictví. U nás je památka snadněji manipulovatelná, protože je obsahově vyprázdněná ztrátou živého obsahu a kulturní generační kontinuity. Vypadla ze situačního kontextu a ze svého prostředí, které ji utvářelo. V zahraničí je péče věnována celému prostředí památky a udržení její živé situace. Znamená to, že památková péče je jednou z více složek pečujících o komplexní kvalitu prostředí jako kulturního celku. Smyslem je pak koordinace těchto složek integrovaných v sociální, kulturní, bytové … dlouhodobé koncepční politice a strategii rozvoje města. Výsledkem je pak integrovaná hodnota „kvality života“.
Jaké podmínky by současná centra měst měla splňovat, aby byla ohniskem dění a příjemným místem pro setkávání?
Musí si zachovat vlastní diverzitu, hustotu a pestrost. Měla by splňovat základní nedělitelné funkční předpoklady pro: bydlení, práci, rekreaci ve vzájemné synergii, prostoupenosti a hustotě, která je posilována kvalitní MHD a regulací individuální automobilové dopravy. Prostoupenost neznamená ztrátu čitelnosti a lidského měřítka, které zaručuje blízkost, která je předpokladem komunikace při sdílení prostoru města. Znamená to i zmírnění určitých hygienických předpisů, které město rozpínají do šířky a eliminují hustotu a komunikaci.
Více informací naleznete na stránkách MCA ATELIER.