Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
Publikováno
03. 07. 2018Rubrika
Tipy a inspiraceTémata
Související záznamy katalogu
KEIMPARDUBICE | V nedávné době byla provedena výmalba takzvaného Kaňkova sálu, který je součástí národní kulturní památky zámeckého areálu s opevněním. Na obvodové zdivo byla použita barva na vápenné bázi KEIM Romanit.
Výmalba sálu s předsálím po vysprávce trhlin a vyjmutí mechanických hmoždinek byla provedena ve dvou vrstvách vápenným nátěrem v přírodním bílém odstínu KEIM Romanit bez probarvení pigmenty. Zrcadla plackových kleneb zůstala zachována v odlišení šedým odstínem. Kamenické prvky a klenbová zrcadla byla v průběhu prací řádně zakryta před poškozením a znečištěním. V minulosti byl prostor vymalován takzvaným Karlovarským kaolínem s pojivem nezjištěného druhu. Poslední nátěr byl místy degradovaný.
Svědectví o používání vápna najdeme od nepaměti v rámci všech vyspělých kultur. Dokládají to například nálezy tisíce let starých vápenných malt z východního Turecka, příklady prvních vápenic v Mezopotámii nebo i nesčetné a dodnes zachované stopy z území bývalé Římské říše. V pozdějších dobách se vápno používalo nejen jako stavební materiál, ale také jako nátěrová hmota. Během volby vhodného prostředku a postupu jsou z hlediska památkové péče v obecné rovině vždy akceptovatelné pouze materiály a zásahy, které jsou odstranitelné. Vápenné nátěry mají oproti omítkám s hydraulickým pojivem nebo kamenem nižší pevnost, ale zároveň dlouhou trvanlivost. KEIM Romanit představuje hotovou vápennou barvu pro venkovní i vnitřní použití na bázi čistého, minimálně tři roky odleželého, hašeného vápna s přísadou disperzního pojiva do 5 procent.
Areál renesančního zámku od Ulrica Aostalise de Sala vznikl na místě bývalého pernštejnského hradu s valovým opevněním a bastiony. Nedílnou součástí komplexu je cenná architektonická a umělecká výbava všech původních interiérů. V 18. století byl objekt upraven v barokním slohu. V polovině 18. století v souvislosti s chystanou korunovací Karla VI. českým králem zde pracoval císařský architekt František Maxmilián Kaňka. Ten upravil interiéry a v roce 1726 také velký Kaňkův sál nacházející se v severozápadním nároží zámku čp. 1. V současnosti je prostor využíván pro výstavní expozice Východočeským muzeem v Pardubicích.
Článek vznikl v rámci mediální spolupráce s redakcí portálu. Reference, dokumenty, certifikáty a další informace naleznete na stránkách společnosti KEIMFARBEN, která je odborným partnerem portálu PROPAMÁTKY, nebo v KATALOGU SLUŽEB.