Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
Publikováno
31. 01. 2024Rubrika
Zprávy z regionůTémata
BRNO | V přednáškové a výstavní budově Metodického centra moderní architektury v Brně bude od února do dubna 2024 k vidění výstava věnovaná práci kanadsko-českého architekta Petra Franty. Je zaměřena na intervence do kulturních památek a historického prostředí.
Řada realizací architekta Petra Franty je nepřehlédnutelná. Ať už jde o nový Terminál 1 letiště Václava Havla v Praze (1994–2002, s Michalem Brixem), nebo rektorát ČVUT a Český institut informatiky, robotiky a kybernetiky (2012–2017 se Štěpánem Sekerou, Petrem Sobotkou, Jakubem Volkou, Lucií Laštovičkovou).
Autor, který dokáže citlivě reagovat na vliv prostředí i památkářské souvislosti, proslul svými vstupy do historického prostředí. K nim patří například galerie Císařská konírna (2005–2006) či expozice svatovítského pokladu v Kapli sv. Kříže (2011, s Lucií Laštovičkovou) na Pražském hradě, na pražském Starém Městě nový návštěvnický okruh s instalací výstavy Cesty bez návratu v Pinkasově uličce a obnova nádvoří Pinkasovy synagogy (2018, s Lucií Laštovičkovou, Petrem Sobotkou a Štěpánem Sekerou), Španělská synagoga s novou expozicí (2018, s Lucií Laštovičkovou, Petrem Sobotkou a Štěpánem Sekerou) či synagoga v Polné (1997–2001), Horní nádraží Karlovy Vary s terminálem, záchrana historického přístřešku nástupiště (2010–2019, s Jakubem Volkou, Štěpánem Sekerou, Petrem Sobotkou) a mnohé další.
Ústředním prvkem výstavy je rozměrný model architektovy nejnovější realizace – přístavby zázemí a rozšíření turistické infrastruktury památníku Mohyla míru na prateckém návrší. Upomínku na padlé v bitvě u Slavkova na tomto místě inicioval před více než 100 lety páter Alois Slovák, který angažoval v té době proslulého architekta Josefa Fantu.
Petr Franta k tomu dodává: „S Fantovým významným dílem – secesním Hlavním nádražím v Praze – jsem vyrůstal, bydleli jsme na Vinohradské třídě, pár kroků od nádraží. Dědeček mě vodil do Vrchlického sadů, které byly tehdy půvabným parkem s jezírkem, a vyprávěl mi o architektu Fantovi a jeho tehdy Wilsonově nádraží, po našem “vilzoňáku“. I proto pro mne bylo velkou příležitostí moci studovat originální výkresy tohoto doyena české secesní architektury, rehabilitovat a částečně i dotvořit jeho dílo. V původním návrhu jsou ke slavnostní příležitosti stupňovitě řešené plošiny/rozhledny na místa bitvy tří císařů, které byly po 100 letech překryty zatravněnými vrstvami. Přišlo nám přirozené tento Fantův záměr obnovit a navázat i novým návštěvnickým okruhem opodál – rozhlednami obhlížejícími bojiště z osmimetrové výše, které přesahují koruny okolních vzrostlých stromů.“ Role kurátorů se ujali historička umění Irena Žantovská Murray a architekt a historik architektury Vladimír Šlapeta.
Výstavu díla Petra Franty připravily Národní památkový ústav, Metodické centrum moderní architektury v Brně společně se společností PETR FRANTA ARCHITEKTI & ASOC. Vidět ji můžete od 2. února do 29. dubna ve vile Stiassni v Brně, v Hroznové ulici 82/14. Vernisáž se uskuteční 1. února od 17 hodin.
Bližší informace najdete na stránkách VILY STIASSNI.