Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
ČESKÁ REPUBLIKA | Přinášíme rozhovor s Michalem Horáčkem, který uvařil v pivovaru Lobeč unikátní limitovanou várku piva pro 1 000 lidí, kteří se zapojí a podpoří práci redakce portálu a časopisu PROPAMÁTKY.
Kdy vznikl tvůj zájem o pivovary?
Vznikl asi postupně s tím, jak člověk poznával svět kolem sebe. K celoživotnímu zájmu o historii se později připojil i zájem o industriální dědictví a samozřejmě i láska k pivu. Nejen jako k nápoji, ale i jako ke kulturně-společenskému fenoménu. Svou roli (ve všem výše řečeném) hrál určitě i fakt, že v Benešově, kde jsem prožil velkou část svého mládí, se nachází fungující historický pivovar.
Co tě přivedlo k samotnému vaření piva?
Vždycky na tuto otázku odpovídám, že pivo přece chtějí vařit všichni. Ale vážně? Hlavně to byl asi zájem pivo nejen pít, ale i vědět, jak se vyrábí, a sám si to vyzkoušet. Určitě je v tom skryta úcta k lidské práci, zkušenostem a řemeslu. Pivo vařím již několik let doma, ale spolupracuji i s různými pivovary – naposledy právě při uvaření piva PROPAMÁTKY.
Jak vznikla myšlenka uvařit pivo PROPAMÁTKY?
S Institutem pro památky a kulturu již několik let spolupracuji na pořádání každoročních konferencí zaměřených na obnovu a využívání památek. Právě při jedné z diskuzí o jejich novém smysluplném využití padlo i téma problematiky nových pivovarů. Zájem o pivo je dnes na vzestupu, a tak nás napadlo udělat kampaň, do které by se zapojily pivovary, díky kterým byla zachráněna nějaká historická stavba. Už ani nevím, kdo pak první řekl, že bychom mohli uvařit i vlastní pivo. Kampaň díky tomu dostala zcela nový rozměr a agenda týmu PROPAMÁTKY zase další pole působnosti.
Kde se pivo vařilo?
Pivo jsme uvařili v lobečském pivovaře, který beze zbytku splňuje výše řečené. Pro Lobeč mám osobní slabost a je pro mne symbolem obnovy starého pivovaru, který dostal nové smysluplné využití včetně vaření piva. Manželé Prouzovi, kteří stojí za jeho záchranou, i Tomáš Fencl, který v novém pivovaře sládkuje, jsou navíc mými přáteli. Hned jsem věděl, že naše pivo musíme uvařit v Lobči, a jsem rád, že se to nakonec opravdu podařilo.
Na jaké pivo se zájemci mohou těšit?
Uvařili jsme pivo typu American India Pale Ale. Jedná se o silné svrchně kvašené pivo výrazné hořkosti a bohatého aromatu. American IPA je moderní pivní styl, který je v současnosti v českých pivovarech velmi oblíbený. Právě proto jsme ho vybrali: chtěli jsme ukázat, že památky a jiné historické objekty nejsou jen němými svědky minulosti, ale že v nich dnes mohou vznikat věci moderní a současné. Tak jako naše pivo PROPAMÁTKY.
Spolupráci s dárci rozvíjíme od roku 2012 a dnes redakci PROPAMÁTKY podporuje již více než 300 jednotlivců i firem. Abychom mohli naše služby zachovat a dále rozvíjet, potřebujeme nyní 1 000 dárců. Váš dar pomůže šířit ověřené informace po celý rok. Děkujeme, že nás PODPOŘÍTE.
Každou láhev piva vám v prosinci spolehlivě a s radostí doručí partner kampaně – společnost DPD.