Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
Publikováno
11. 07. 2021Rubrika
Tipy a inspiraceTémata
OKROUHLÁ (ČESKOLIPSKO) | V druhé části rozhovoru s Janem Sýkorou o někdejší vzorkovně vitráží, která se dlouhodobě nacházela v neutěšeném technickém stavu, se dozvíte blíže o fázích obnovy, o zdrojích financování náročných prací a dalších souvislostech.
Co vše se dosud podařilo realizovat?
Objekt má znovu střechu, byly obnoveny a zaskleny v minulosti nesmyslně zazděné okenní otvory do haly. Doplněno a opraveno bylo poškozené zdivo, dům má také novou omítku. V obytné části jsou nové podlahy, okna a dveře. Po sejmutí dochovaných reliktů vitráží byly opraveny nosné rámy a celá věž byla zasklena. Proběhly již tři etapy restaurování vitráží. Došlo k realizaci první etapy restaurování keramických prvků fasády výstavní věže. V loňském roce byla také instalována vitráž do první opravené stěny. Za velký úspěch považuji získání ztracené části původní vitráže a sochařské výzdoby. Podařilo se mi zjistit výrobce keramických prvků výstavní věže i sochařské výzdoby. Byla jím významná firma Charlottenburgen Tonwarenfabrik Ernst March & Söhne. Patrně se jedná o jedinou její dochovanou realizaci v Česku. O historii rodiny March vyšla zajímavá publikace Von Tonwaren zum Olympiastadion. Architekt Otto March byl mimo jiné autorem návrhu olympijského stadionu v Berlíně roku 1936. Ale to je už jiný příběh. Díky vstřícnosti pracovníků muzea v německém Veltenu se podařilo získat kopii výtahu z katalogu soch včetně ceníku. Takže známe katalogová čísla a víme, že taková socha přišla v roce 1899 na 120 až 150 marek. A podle čísel soch lze usuzovat, že se jednalo skutečně o fabriku s velmi bohatou nabídkou soch a dalších keramických artefaktů.
Daří se na obnovu čerpat finanční dotace? Jaké plánujete v budoucnosti využití?
Obnovu vzorkovny malírny okenních skel podpořil v posledních letech Liberecký kraj a Ministerstvo kultury prostřednictvím programu Podpora obnovy kulturních památek prostřednictvím obcí s rozšířenou působností. Bez nich by obnova památky s ohledem na mimořádnou nákladnost zejména restaurátorských prací nebyla myslitelná. V bývalé dílenské části vzorkovny bude zřízeno minimuzeum věnované tvorbě firmy Karl Meltzer. Cílem je shromáždit co nejvíce informací o působení této ve své době velmi významné firmy včetně fotodokumentace dochovaných realizací na území celého Česka. Věřím, že by to mohla být i zajímavá diplomová práce. Mimochodem, na téma vzorkovny jako příkladu novogotické stavby již byla zpracována bakalářská práce. Součástí expozice bude i funkční vitrážová dílna s pořádáním workshopů a kurzů vitrážové techniky. Po obnově bude tato kulturní a industriální památka určitě vyhledávaným cílem projektu Křišťálové údolí (Crystal Valley) věnovaného odkazu sklářských mistrů v severních Čechách. Jako další možné využití se nabízí sezonní ateliér pro studenty architektury přímo v srdci současného i historického sklářského dění. Domnívám se, že v soudobé architektuře jsou vitráže, ke škodě věci, velmi málo zastoupené. Tato umělecká díla nemusí být použita zdaleka jen u sakrálních objektů, se kterými jsou nejčastěji spojována. Jak je patrné z dochovaných realizací, například vily v Novém Boru a okolí, obřadní síň a přilehlý salonek radnice v Liberci, dodávají i veřejným a obytným stavbám originální a nadčasový půvab. Vitráže mají v regionu bohatou a slavnou minulost. Byla by velká škoda na ni nenavázat. Rád tomu alespoň trochu pomohu. A šikovní odborníci zde stále jsou…
První část rozhovoru s Janem Sýkorou jsme přinesli ZDE. Více informací naleznete na FACEBOOKU vitrážovny Okrouhlá.