Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.

Zpravodajství

Modernizace trati v Ústí nad Orlicí se starým nádražím stále nepočítá

ÚSTÍ NAD ORLICÍ | Dlouho odkládaná modernizace železničního uzlu Ústí nad Orlicí na mezinárodním železničním koridoru má stavební povolení. Projekt počítá i s novou odbavovací budovou, objekt starého nádraží, o jehož zachování se vedly vleklé spory, se v něm neobjevuje.

Budova nádraží v Ústí nad Orlicí

„Modernizace neřeší historickou budovu. Ta je stále blíže nespecifikovaná,“ uvedl starosta Hájek. Sešlý nádražní objekt měl být původně zbourán, jeho zastánci z občanského sdružení Nádraží nedáme! však dosáhli toho, že byl prohlášen kulturní památkou. Projekt na úpravu koridoru počítá kromě nového silničního napojení areálu a nových kolejí a trakčního vedení s výstavbou nových budov pro odbavení cestujících a drážní technologie, což sdružení odmítá jako zbytečné a navíc nevzhledné řešení.

Stavební povolení se podle Správy železniční dopravní cesty týkalo pouze kolejiště. Správa přepracovala projekt tak, aby koleje nezasahovaly do budovy, která je v současnosti chráněnou památkou, a správa ji proto nemůže zbourat. Budova je nyní majetkem Českých drah, ale objevily se názory, že by měla být převedena na správu železnic. Ta ale pro historický objekt nemá žádné využití. Údajně se nehodí ani pro uskladnění železničních technologií. Využití pro budovu  zatím marně hledají také České dráhy. 

Nádražní budova v Ústí stojí poměrně atypicky uprostřed kolejiště. Stavba vznikla v 19. století podle návrhu architekta Rudolfa Freye. Budova na půdorysu H s kamennými římsami je postavená z režného zdiva, horní podlaží jsou z méně obvyklého hrázděného zdiva. Využitím a financováním oprav staré nádražní budovy se zabývá meziresortní komise. Sdružení Nádraží nedáme! nechalo vloni zpracovat stavebněhistorický průzkum starého nádraží. Podle něj je v dobrém stavu a mělo by se opravit, aby budova mohla sloužit původnímu účelu.

Mapa

Ústí nad Orlicí

Stavba nádraží vznikla v 19. století podle návrhu architekta Rudolfa Freye.

Více z rubriky: Zprávy z regionů

Více k tématu: Průmyslové dědictví

Více k tématu: Architektura 19. století

Více k tématu: Nádraží a železnice