Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.

Zpravodajství

Končí opravy plzeňského nádraží, zbývá jen vyměnit dlažbu

PLZEŇ | Opravy historické budovy plzeňského vlakového nádraží z roku 1908 jsou již ze čtyř pětin hotové. Nyní se pokládá už jen nová dlažba v hlavní hale. Výroba speciálních replik historické dlažby trvala půl roku. Podle výrobce by měla vydržet dalších 120 let.

Do konce května by měla být dokončena oprava historické budovy plzeňského hlavního nádraží. Nová dlažba, která se nyní pokládá, by měla vydržet dalších 120 let.

Renovace spodní haly nádraží začala loni v květnu. Poslední etapa rekonstrukce, ve které se mění dlažba, vyjde na 20 milionů korun. Hlavní vchod budovy bude do 2. dubna uzavřený, než se položí dlažba na střed haly. Do počátku května by se pak měla vyměnit pravá i levá část. Dohromady se jedná o plochu 700 metrů čtverečních. Celková oprava budovy by měla být hotova do konce května.

Dosavadní dlažba je původní z roku 1908 a přežila i válečný nálet. Není však už tak barevná a klouže. Nová dlažba je ručně dělaná. Nejprve se vyrobí přesné formy, do nichž se ručně po kusech sype hmota. Přesné sypání hmoty do matric zaručuje probarvení dlaždic do hloubky a zaručí i při extrémní zátěži a frekvenci používání barevnou nezničitelnost obrazců po dobu 120 let. V horní hale, která byla vymalovaná před pěti lety, už není původní dlažba, a proto se tam budou měnit jen některé díly.

Oprava památkově chráněné secesní stavby bude hotová s půlročním předstihem oproti plánu. Hotová je výměna nebo repase oken, je vymalováno a byly obnoveny dobové štukatérské prvky. Na východní straně, kde dříve stály stánky s občerstvením, je nová zámková dlažba. Na severní, jižní a západní straně budovy je nová fasáda v úrovni prvního nadzemního podlaží, východní fasáda prošla opravou celá. Hlavní západní průčelí získalo novou fasádu už v roce 1995.

Na kompletní rekonstrukci nádražní budovy, která by stála nejméně 700 milionů korun, nemají ČD dost peněz. Po letech marných snah přestaly hledat na obnovu nádraží strategického partnera a rozhodly ho postupně revitalizovat samy podle finančních možností.

Mapa

Plzeň - hlavní nádraží

Secesní budova hlavního nádraží v Plzni byla postavena v roce 1908. Její opravy provádějí České dráhy postupně, podle svých finančních možností.

Více z rubriky: Zprávy z regionů

Více k tématu: Architektura 20. století

Více k tématu: Průmyslové dědictví

Více k tématu: Nádraží a železnice