Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.

Zpravodajství

Začala oprava Fantovy kavárny na hlavním nádraží v Praze

PRAHA | V historické budově pražského hlavního nádraží začala rekonstrukce secesní Fantovy kavárny. Oprava kupole, střechy, prosklené fasády i interiéru by měla být dokončena zhruba za rok. Rekonstrukce celé historické budovy vyjde na stovky milionů korun.

Fantova kavárna byla původně odjezdová hala, dnes slouží jako místo k posezení a jako památka na architekta historické budovy nádraží Josefa Fantu.

Uvedl to Martin Hamšík, mluvčí společnosti, která budovu Českých drah získala do pronájmu na 30 let. Stavební práce, které začaly v těchto dnech, by neměly narušit chod nádraží. „Cestující vlaků budou zasaženi jen minimálně,“ uvedl mluvčí. Společnost připravovala rekonstrukci Fantovy budovy spolu s odborníky památkové péče. Secesní charakter budovy bude zachován i po opravách, stejně tak původní účel kavárny. Společnost už jedná s možnými zájemci o pronájmu a provozování kavárny.

Rekonstrukcí Fantovy kavárny pokračuje celková revitalizace nádraží. Opraven už byl suterén Fantovy budovy, který plynule navazuje na odbavovací halu. Ta byla otevřena v dubnu 2011. Celkem zde vzniklo 10 tisíc metrů čtverečních obchodních ploch, nové toalety, dva výtahy, renovován byl také informační a orientační systém haly.

Hlavní nádraží v Praze je národní kulturní památkou a patří k nejvýznamnějším secesním stavbám v České republice. Kavárna byla původně odjezdová hala, později sloužila jako místo k posezení při čekání na vlak. Je charakteristická vysokou kupolí, jejíž stěny zdobily secesní motivy a sochy připomínající česká města, do nichž v době vzniku nádraží vedla dráha z Prahy. Interiéry vyzdobili sochaři Stanislav Sucharda a Ladislav Šaloun, autorem historické budovy je architekt Josef Fanta.

Mapa

Hlavní nádraží v Praze

Fantova kavárna je charakteristická vysokou kupolí, jejíž stěny zdobily secesní motivy a sochy připomínající česká města, do nichž v době vzniku nádraží vedla dráha z Prahy.

Více z rubriky: Zprávy z regionů

Více k tématu: Nádraží a železnice

Více k tématu: Architektura 20. století

Více k tématu: Průmyslové dědictví