Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.

Zpravodajství

Na Zubačce přibyla další lokomotiva a bude i důlní železnice

KOŘENOV (JABLONECKO) | Na nejstarší a jediné ozubnicové trati v České republice bude v letošní sezoně jezdit jiná historická lokomotiva a v Kořenově přibude důlní železnice. Informoval o tom ředitel Železniční společnosti Tanvald o.p.s. Petr Prokeš.

Zubačka na Jizerském mostě.

Mezi Harrachovem a Tanvaldem ale nebudou historické vlaky s unikátními zubačkami vypravovat tak často jako v minulých letech. „Není v silách dobrovolníků zajišťujících provoz zubačky to časově utáhnout. Příprava nám zabere hodně času,“ vysvětlil ředitel Prokeš. Počet akcí tak podle něj klesne asi na polovinu, letos budou lákat návštěvníky na šest termínů.

Sezonu zahájili na zubačce 1.června tradičním dětským dnem a za týden vyjedou historické vlaky znovu u příležitosti akce Jára Cimrman na Tanvaldsku. „Spolu s kyvadlovou autobusovou dopravou bude zajišťovat dopravu účastníků mezi dvěma centry této akce: tanvaldským kostelem sv. Františka a příchovickým Muzeem Járy Cimrmana,“ řekl ředitel. 

Zřejmě nejvýznamnější novinkou letošní sezony je nasazení historické motorové lokomotivy přezdívané Hektor, kterou v roce 1961 vyrobila ČKD Praha. „Souprava zubačky je také v novém historizujícím barevném nátěru odpovídajícím době svého vzniku, tedy 60. létům 20. století,“ zmínil Prokeš. Novinku připravuje i muzeum na kořenovském nádraží, které se věnuje historii zubačky. Jeho součástí by se zřejmě od začátku července měla stát důlní železnice o rozchodu 450 milimetrů. Po ní se budou návštěvníci moci svézt vláčky ze sbírek Petra Báni. „Budou tam dva okruhy a asi 250 metrů kolejí,“ doplnil Prokeš.

Zubačka letos slaví 111 let od zahájení provozu. Provoz na ozubnicové trati z Tanvaldu do Harrachova začal v roce 1902 a o 90 let později byla železnice vyhlášena kulturní památkou. Na dvanáctikilometrové trati jsou tři úseky s ozubnicí uprostřed koleje, která pomáhá lokomotivám překonat příkré stoupání 58 promile. Spojnice mezi Jizerskými horami a Krkonošemi je nejstrmější železniční tratí v zemi a v posledních letech se stala vyhledávanou turistickou atrakcí. Loni na 11 akcí přišlo asi 15 000 lidí. 

Více informací o Železniční společnosti Tanvald o.p.s. naleznete v KATALOGU SLUŽEB.

Mapa

Tanvald - nádraží

Provoz na zubačce mezi Tanvaldem a Harrachovem započal již v roce 1902.

Více z rubriky: Zprávy z regionů

Více k tématu: Průmyslové dědictví

Více k tématu: Nádraží a železnice

Více k tématu: Muzea a galerie

Více k tématu: Cestovní ruch