V prosinci 1895 se začala psát historie nejúspěšnější české automobilky Škoda. Právě tehdy mladoboleslavský knihkupec Václav Klement a turnovský mechanik Václav Laurin založili společnou firmu a v malé pronajaté dílně v Mladé Boleslavi společně se dvěma dělníky a jedním učedníkem začali opravovat a vyrábět jízdní kola. V roce 1899 rozšířili sortiment o motocykly, v roce 1905, tedy před rovnými 110 lety, začaly z brány mladoboleslavské továrny Laurin a Klement vyjíždět i první automobily. Do dnešního dne jich bylo téměř 18 milionů, drtivá většina z nich již se značkou Škoda, pod kterou jsou automobily z továrny založené pány Laurinem a Klementem vyráběny od roku 1925. V tomto roce se totiž mladoboleslavská automobilka stala součástí plzeňského koncernu Škoda.

Významné jubileum založení automobilky připomíná Národní technické muzeum menší výstavou ve své dopravní expozici v hlavní budově v Praze na Letné. Výstava, připravená ve spolupráci s firemním Škoda muzeem, je návštěvníkům přístupná do 27. března 2016. Její součástí je mimo jiné i pět automobilů, z nichž dva nesou značku Laurin a Klement, dva značku Škoda a jeden byl vyrobený v přechodné fázi krátce po fúzi obou společností, kdy měly vozy na svém chladiči obě značky.

Na výstavě jsou tak k vidění: sportovní automobil Laurin a Klement FC (rok výroby 1908), osobní automobil Laurin a Klement S (rok výroby 1911), osobní automobil Laurin a Klement – Škoda 110 (rok výroby 1928), osobní automobil Škoda Rapid (rok výroby 1937) a sportovní automobil Škoda Fabia Super 2000 (rok výroby 2014).

Více informací naleznete na stránkách NÁRODNÍHO TECHNICKÉHO MUZEA.