Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
Publikováno
13. 10. 2018Rubrika
Zprávy z regionůTémata
LUŽNÁ U RAKOVNÍKA | České dráhy se rozhodly, že v rámci péče o technické dědictví zachrání dvě významné technické památky. Jedná se o parní lokomotivy, které již převzaly týmy restaurátorů. Jejich uvedení do provozu se plánuje v průběhu roku 2019.
České dráhy se v rámci péče o naše národní technické dědictví starají o několik desítek drážních vozidel – lokomotiv a vagonů. Většina jich je v železničním muzeu v Lužné u Rakovníka nebo v jeho pobočkách po celé zemi. Všechny ukazují technickou tradici a vyspělost našich otců a dědů. Aby je mohly obdivovat i další generace, je třeba se o ně dobře starat. Proto byly dvě parní lokomotivy odeslány do opraven, aby se v příštím roce mohly vrátit na koleje a těšit zájemce při nostalgických jízdách.
Parní lokomotiva 434.2186, nazývaná „čtyřkolák“, byla vyrobena v roce 1917 a v provozu se udržela až do roku 2017. Musela být z kolejí stažena z důvodu propadlé platnosti tlakové zkoušky kotle. Vyrobena byla ve Slaném firmou Breitfeld & Daněk pro Císařsko-královské státní dráhy. Dopravovala všechny typy vlaků – rychlíkové, osobní i nákladní. Zmíněný stroj dosloužil v depu ve Vršovicích. Cestující tuto lokomotivu znají hlavně z nostalgických jízd v okolí Prahy a na trati Posázavského pacifiku. Její obnovu provádí odborníci muzea v Lužné u Rakovníka, specializovanou opravu kotle zajistí firma SEA z Kolína.
Druhá parní lokomotiva 365.024 představuje typ stroje zkonstruovaného již v samostatné Československé republice. Vyráběly je v letech 1921 až 1924 firmy První českomoravská továrna na stroje v Praze-Libni a následně ČKD Praha. Vzniklo celkem 40 kusů těchto lokomotiv určených pro rychlíkové a těžké dálkové osobní vlaky. Později byly pomalu vytlačovány modernější technikou, ale v provozu vydržely až do roku 1972. Jejich provoz ukončila motorizace dopravy. Uvedená lokomotiva byla více než 50 let odstavena na různých místech a postupně chátrala. Vzhledem k nutnému rozsahu oprav bude její restaurování zajištěno ve specializované dílně DB v německém Meiningenu. Zbývající části budou obnoveny v železničních opravnách ŽOS v Nymburce.
Více informací najdete na stránce ČESKÝCH DRAH nebo na stránce ŽELEZNIČNÍHO MUZEA V LUŽNÉ U RAKOVNÍKA.