Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
Publikováno
12. 10. 2012Rubrika
Tipy a inspiraceTémata
UJKOVICE (MLADOBOLESLAVSKO) | Nový život opuštěnému nádraží ve středočeských Ujkovicích vdechl mezi lety 2008–2011 pan Havlas. Zakoupil nevyužívanou staniční budovu, kterou následně zrekonstruoval na nové bydlení a původní nádražní čekárnu přetvořil na malý soukromý pivovar.
Ujkovické nádraží bylo postaveno na krátké trati, která od roku 1883 – s osobním provozem od roku 1903 – spojovala Dobrovice s Dětěnicemi. Trať sloužila zejména nákladní dopravě a osobní doprava byla vždy velice slabá, až byla v roce 1970 zastavena. O tři roky pozdeji byl ukončen i nákladní provoz a většina tratě tak byla opuštěna. Během doby zmizelo drážní těleso, které zarostlo náletovými dřevinami, a postupně chátraly i budovy železniční stanice.
Marek Havlas, který na přelomu století vystudoval v Praze na potravinářské škole obor kvasné technologie, měl od studentských let sen, že si jednou otevře vlastní pivovar. Podmínky však byly proti a práci nalezl v cukrovaru a lihovaru v Dobrovicích. Po uplynutí několika let se však pan Havlas odhodlal k odvážnému kroku, kdy zakupuje budovy nádraží v nedalekých Ujkovicích a v těchto prostorách se rozhoduje splnit si svůj studentský sen. Pana Havlase okouzlil genius loci tohoto místa, ale svou roli hrálo i praktické hledisko využitelnosti bývalých nádražních budov pro provoz minipivovaru.
Velká a dlouhá rekonstrukce trvá tři roky, ale přináší kýžený výsledek. Manželé Havlasovi nejenže budují v někdejší nádražní čekárně nový pivovar a v podsklepené části objektu poctivý pivovarský sklep, ale zároveň adaptují samotnou budovu někdejšího nádraží na svůj nový byt. Celý prostor ujkovického nádraží tak dostává novou podobu a využití, upravené okolí stanice a travnatá plocha v místě někdejšího kolejiště navíc nově slouží jako zahrada a v případě pořádání nejrůznějších pivovarských akcí i místo k posezení.
První takovou akcí byl den otevřených dveří, který minipivovar Slepý krtek uspořádal v září roku 2011 po čtvrtročním ostrém provozu. Akce měla úspěch a podobných se od té doby událo již několik. Pivovar dodává pivo nepravidelně do několika hospod v Praze i ve zbytku republiky a k dostání je i na nejrůznějších pivovarských akcích. Vzhledem k malé kapacitě varny (50 l) musí pan Havlas vařit pivo takřka každý den. „Zájemci o naše pivo se mohou zastavit po předešlé dohodě. V pivovaru nemáme restauraci ani stálý prodej nebo otvírací dobu, takže bude záležet na tom, zda budeme momentálně doma a zda budeme mít volné pivo. Protože většina výroby je prodaná již dopředu,“ dodává k dostupnosti jím vařeného piva přímo v Ujkovicích sládek a majitel v jedné osobě.
Adaptace ujkovického nádraží na byt a pivovar je inspirativním příkladem, jakým způsobem lze funkčně vrátit život menším stanicím na opuštěných železničních tratích. Při zachování původního tvarosloví budov a jejich citlivé rekonstrukci je návštěvníkům na první pohled patrné, jakému účelu stavba dříve sloužila, ale zároveň v ní bylo nalezeno nové smysluplné využití. Při současném rozmachu malých pivovarů se Ujkovice staly novým bodem na mapě zájemců nejen o zlatavý mok, ale navíc i vítaným místem pro oživení turistického ruchu v oblasti.
Institut pro památky a kulturu, o.p.s., v rámci každoročně pořádaných mezioborových konferencí o obnově a využívání památek připravuje na 13. listopad 2012 konferenci, která se zaměří na budovy historických nádraží. Setkání bude určené všem zájemcům z řad architektů, zástupců měst a obcí, pracovníků památkové péče, studentů i veřejnosti.
Aktuální informace z bývalého nádraží naleznete na stránkách MINIPIVOVARU UJKOVICE.