Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.

Zpravodajství

Vydařená konverze nádraží v Ujkovicích

UJKOVICE (MLADOBOLESLAVSKO) | Nový život opuštěnému nádraží ve středočeských Ujkovicích vdechl mezi lety 2008–2011 pan Havlas. Zakoupil nevyužívanou staniční budovu, kterou následně zrekonstruoval na nové bydlení a původní nádražní čekárnu přetvořil na malý soukromý pivovar.

Z opuštěného nádraží vznikl minipivovar a také se v bývalém drážním objektu bydlí.

Ujkovické nádraží bylo postaveno na krátké trati, která od roku 1883 – s osobním provozem od roku 1903 – spojovala Dobrovice s Dětěnicemi. Trať sloužila zejména nákladní dopravě a osobní doprava byla vždy velice slabá, až byla v roce 1970 zastavena. O tři roky pozdeji byl ukončen i nákladní provoz a většina tratě tak byla opuštěna. Během doby zmizelo drážní těleso, které zarostlo náletovými dřevinami, a postupně chátraly i budovy železniční stanice.

Marek Havlas, který na přelomu století vystudoval v Praze na potravinářské škole obor kvasné technologie, měl od studentských let sen, že si jednou otevře vlastní pivovar. Podmínky však byly proti a práci nalezl v cukrovaru a lihovaru v Dobrovicích. Po uplynutí několika let se však pan Havlas odhodlal k odvážnému kroku, kdy zakupuje budovy nádraží v nedalekých Ujkovicích a v těchto prostorách se rozhoduje splnit si svůj studentský sen. Pana Havlase okouzlil genius loci tohoto místa, ale svou roli hrálo i praktické hledisko využitelnosti bývalých nádražních budov pro provoz minipivovaru.

Velká a dlouhá rekonstrukce trvá tři roky, ale přináší kýžený výsledek. Manželé Havlasovi nejenže budují v někdejší nádražní čekárně nový pivovar a v podsklepené části objektu poctivý pivovarský sklep, ale zároveň adaptují samotnou budovu někdejšího nádraží na svůj nový byt. Celý prostor ujkovického nádraží tak dostává novou podobu a využití, upravené okolí stanice a travnatá plocha v místě někdejšího kolejiště navíc nově slouží jako zahrada a v případě pořádání nejrůznějších pivovarských akcí i místo k posezení.

První takovou akcí byl den otevřených dveří, který minipivovar Slepý krtek uspořádal v září roku 2011 po čtvrtročním ostrém provozu. Akce měla úspěch a podobných se od té doby událo již několik. Pivovar dodává pivo nepravidelně do několika hospod v Praze i ve zbytku republiky a k dostání je i na nejrůznějších pivovarských akcích. Vzhledem k malé kapacitě varny (50 l) musí pan Havlas vařit pivo takřka každý den. „Zájemci o naše pivo se mohou zastavit po předešlé dohodě. V pivovaru nemáme restauraci ani stálý prodej nebo otvírací dobu, takže bude záležet na tom, zda budeme momentálně doma a zda budeme mít volné pivo. Protože většina výroby je prodaná již dopředu,“ dodává k dostupnosti jím vařeného piva přímo v Ujkovicích sládek a majitel v jedné osobě.

Adaptace ujkovického nádraží na byt a pivovar je inspirativním příkladem, jakým způsobem lze funkčně vrátit život menším stanicím na opuštěných železničních tratích. Při zachování původního tvarosloví budov a jejich citlivé rekonstrukci je návštěvníkům na první pohled patrné, jakému účelu stavba dříve sloužila, ale zároveň v ní bylo nalezeno nové smysluplné využití. Při současném rozmachu malých pivovarů se Ujkovice staly novým bodem na mapě zájemců nejen o zlatavý mok, ale navíc i vítaným místem pro oživení turistického ruchu v oblasti.

Institut pro památky a kulturu, o.p.s., v rámci každoročně pořádaných mezioborových konferencí o obnově a využívání památek připravuje na 13. listopad 2012 konferenci, která se zaměří na budovy historických nádraží. Setkání bude určené všem zájemcům z řad architektů, zástupců měst a obcí, pracovníků památkové péče, studentů i veřejnosti.

Aktuální informace z bývalého nádraží naleznete na stránkách MINIPIVOVARU UJKOVICE.

Mapa

Ujkovice 52 – bývalé nádraží

V současnosti se v bývalé nádražní budově bydlí a sídlí v ní minipivovar, v němž se vaří pivo Slepý krtek.

Více z rubriky: Tipy a inspirace

Více k tématu: Průmyslové dědictví

Více k tématu: Konference a semináře

Více k tématu: Nádraží a železnice

Více k tématu: Pivovary