Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
Publikováno
12. 02. 2020Rubrika
Zprávy z regionůTémata
VIMPERK | Práce na nové expozici Muzea Vimperska na tamním zámku vrcholí. Vystavena v ní bude i kopie vzácné Vimperské madony. Ta je trvale umístěna v horní části hlavního oltáře kostela Navštívení Panny Marie. Věrná kopie vzniká za pomoci 3D skenování.
Odborníci madonu vyjmuli z niky hlavního oltáře a na jeden den ji zbavili kovového šatu. Kromě nasnímání 3D skenerem odebrali též vzorky polychromie k průzkumu barevných vrstev. Model madony zhotovený na 3D tiskárně poslouží jako předloha pro výrobu kamenosochařské kopie sochy. Použita bude opuka, stejně jako u originálu. Vzhledem k vysoké hodnotě polychromovaného díla využili pracovníci památkové péče moderních technologií na místo obvyklé techniky zaformování a odlití.
„Madona z Vimperka patří mezi vrcholná díla slohu takzvaných krásných madon z období pozdní gotiky. Ty byly charakteristické krásnou tváří, elegantním postojem, bohatě skládanou drapérií a výrazným esovitým prohnutím těla. Vimperská Panna Marie, která láskyplně přidržuje nahého Ježíška, byla v době baroka či později oděna do kovového pozlaceného roucha. To však skrylo i původní elegantní siluetu, kterou dnešní návštěvník farního kostela bohužel nemůže vidět,“ popisuje gotický skvost kurátorka muzejní expozice Milena Hajná z Národního památkového ústavu v Českých Budějovicích. Z toho důvodu se odborníci rozhodli představit návštěvníkům přesnou kopii vzácné gotické památky. Autor originální plastiky pochází z okruhu Mistra Krumlovské madony a vytvořil ji pravděpodobně mezi lety 1400 až 1410.
Na vytvoření kopie se podílí řada profesí a odborníků. O trojrozměrné naskenování se postaral Jiří Pec z Fakulty výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně. Průzkum barevných vrstev řeší pracovníci z Fakulty restaurování Univerzity Pardubice a na samotném zhotovení kopie budou pracovat Lukáš Černý a Karina Černá Sojková. Věrná kopie sochy by měla být hotova do konce července 2020.