Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
JIHOMORAVSKÝ KRAJ | Spolek pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě se snaží o posílení a udržení regionálních i dálkových železničních spojů v regionu. Nejen o této problematice jsme hovořili se zástupcem sdružení Jiřím Kacetlem.
Můžete stručně představit Vaše občanské sdružení Spolek pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě?
Spolek jsme založili v zimě 2010/2011, původně nás bylo pět, dnes třikrát tolik. Mladší generace drtivě převažuje, a tudíž i elán a optimismus, že s chutí a pílí lze i v této složité době dosáhnout alespoň dílčích úspěchů. Naše řady tvoří dopravní odborníci i laikové, všichni fandíme veřejné dopravě a pod střechou spolku chceme napomáhat k jejímu zlepšení.
Jaké má Váš spolek cíle a jakými cestami se je snaží dosahovat?
Působíme v regionu jihozápadní Moravy, dnes odlehlé periferie, která byla nešťastnou správní reformou rozdělena mezi tři kraje. Přitom tu existují silné vzájemné spádové vazby. Dačicko, Moravskobudějovicko a Znojemsko bývaly kdysi spolupracující okresy, dnes jsou odkázány na milost a nemilost vzdálených krajských center. Trpí tím právě veřejná doprava, která je vždy významným stimulem trvale udržitelného rozvoje regionu. Využíváme dotačních programů, sháníme sponzory a připravujeme zajímavé společenské akce, kterými veřejnost upozorňujeme na nevyužitý potenciál železniční dopravy. Jednáme s politiky, úředníky, snažíme se je přesvědčovat o svých plánech a vizích.
Přiblížil byste čtenářům některé z Vašich projektů?
Snažíme se hledět do budoucnosti, a proto primárně požadujeme optimalizaci zanedbané železniční sítě v regionu. Velkou budoucnost vidíme v zatraktivnění bývalé Severozápadní dráhy Vídeň – Znojmo – Jihlava, která byla dříve životadárnou dopravní osou našeho regionu, a také rovinaté tratě Znojmo – Brno – Břeclav. Ze studie, kterou si nechalo zpracovat Znojmo roku 2010, vyplývá, že pouhá oprava těchto tratí ve stávající stopě a nasazení nových souprav by pomohlo zkrátit cestovní časy o třetinu i více! Bojujeme také za provoz na památkově chráněné trati z Moravských Budějovic do Jemnice a v dlouhodobém výhledu trváme na slibu politiků obnovit přeshraniční spojení na někdejší hlavní trati Společnosti státní dráhy (StEG) Brno – Vídeň v úseku mezi jihomoravským Hevlínem a rakouskou Lávou (Laa a.d.Thaya), které zaniklo v důsledku studené války.
Často Vaše sdružení bojuje o posílení či udržení vlakových spojů na jihozápadní Moravě. Jakými prostředky a s jakým výsledkem?
Jihozápadní Morava se sto padesáti tisíci obyvateli nemá ani jeden dálkový vlak. To je rarita v rámci celé republiky. Dálková železniční doprava přitom pomáhá jak zaměstnanosti, tak i cestovnímu ruchu. Nabízíme turistům krásnou přírodu Národního parku Podyjí, idylickou venkovskou krajinu Vranovska, Jemnicka či Slavonicka, vinorodé Znojemsko, historická města, hrady a zámky, ale co naplat, když k nám nikdo bez auta nemůže dojet? Naše snahy zatím narážejí na odlišné postoje Ministerstva dopravy a pomalost krajských vlád, které veřejnou dopravu objednávají. V městech a obcích regionu jsme nicméně našli partnery, a to je dobrý základ.
Vašemu sdružení se letos v lednu podařilo prosadit nádraží Hevlín u rakouských hranic za kulturní památku. V čem je toto malé nádraží cenné a jedinečné?
Výpravní budova ve stanici Hevlín je jednou z mála na Moravě, které se po druhé světové válce vyhnula necitlivá rekonstrukce a u níž můžeme i dnes obdivovat její původní vzhled. Byla vybudována na zmíněné bývalé trati StEG z Vídně do Brna podle plánů architekta Františka Uhla v roce 1910, kdy byla původní zastávka Hevlín rozšířena na stanici. Architektonickým pojetím se zcela vymyká typovým stavbám StEG. Po zrušení osobní dopravy na hevlínském torzu trati v roce 2010 hrozilo poničení budovy, proto jsme jako spolek rychle iniciovali její záchranu. Ministerstvo kultury naše argumenty uznalo, za což jsme velmi rádi.