Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
Publikováno
02. 09. 2017Rubrika
Opravené památkyTémata
MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ | Nominace za Moravskoslezský kraj byly uděleny ve dvou kategoriích – Objev, nález roku a Záchrana památky. A to pro objev raně barokní roubené konstrukce a deskového stropu v kapli sv. Rodiny v Odrách a věžový vodojem v železniční stanici Opava-východ.
Objev raně barokní roubené konstrukce stavby a raně barokního figurálně malovaného deskového stropu hřbitovní kaple sv. Rodiny v Odrách
V roce 2015 byla zahájena celková obnova kaple. V průběhu průzkumu se při započatých stavebních úpravách odhalily dosud neznámé historické nálezy. Na boční straně a v závěru kaple se vyjevila dřevěná roubená konstrukce z jedlového dřeva datovaná do doby vzniku stavby, tedy roku 1719. Dřevěné jedlové prvky byly sanovány a obnoveny. Po jejich vyschnutí byla na venkovní roubenou konstrukci nanesena hliněná omítka s vápenným nátěrem podle původního stavu.
Dalším objevem v kapli byl nález dřevěného deskového stropu. Jedná se o raně barokní strop s figurálními motivy korunování Panny Marie a Nejsvětější Trojice s dekorativním vegetabilním rámováním. Je malován klihovou barvou přímo na dřevo bez podkladní vrstvy. Originální malba pochází z 18. století a její autor nebyl zatím zjištěn. Podle archivních pramenů měl být strop stržen při opravách kaple v roce 1862. Nález raně barokního stropu je ojedinělý a v Moravskoslezském kraji nemá obdobu. V rámci celkové obnovy kaple byl strop restaurován.
Věžový vodojem v železniční stanici Opava-východ
Památkově chráněný věžový vodojem byl postaven v roce 1892 z režného cihelného zdiva podle typového projektu Severní dráhy císaře Ferdinanda. S ukončením parostrojního provozu přestala sloužit i tato stavba. Vodárna několik desetiletí chátrala bez jakékoliv údržby. Národní památkový ústav v rámci výzkumu vyhodnotil stavbu jako historicky významnou a svým vývojem i unikátní. Původní vlastník přesto zvažoval její demolici pro nepotřebnost. V konečné fázi byla stavba nabídnuta k prodeji.
Koupi vodárny inicioval Vladimír Peringer, který s dalšími dobrovolníky založil obecně prospěšnou společnost Vodárenská věž Opava a věž zachránil. Postupně se zpracovávala studie nového využití s novou funkční náplní objektu a současně zachováním hodnot této kulturní památky. Vznikl tak prostor pro výstavy, přednášky i posezení v kavárně. Doplnily jej objekty sochaře Kurta Gebauera. Dále výstavní panely prezentující historii a původní funkce objektu.
Vodárny železničních stanic jsou obecně ohroženým stavebním druhem. Jejich poloha a stavební uspořádání neumožňují ve většině případů další využití. Vodárna železniční stanice Opava-východ měla díky poloze u ulice Jánské potenciál pro přístup veřejnosti z uliční strany. Nicméně bez iniciativy dobrovolníků by tato unikátní stavba nezůstala zachována.
Více informací naleznete na stránkách NÁRODNÍHO PAMÁTKOVÉHO ÚSTAVU. Veřejnost může podpořit nominované počiny prostřednictvím on-line hlasování v soutěži Památky děkují ZDE.