Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
Publikováno
17. 03. 2013Rubrika
Zprávy z regionůTémata
PRAHA | Nápady, jak by mohlo vypadat budoucí Železniční muzeum v areálu Masarykova nádraží v Praze, přinesla ideová studentská soutěž. Přihlásilo se do ní 22 týmů českých a slovenských vysokých škol a studenti navrhovali různě odvážná řešení.
Muzeum by mělo vzniknout v bývalé kolejové nádražní výtopně. Národní technické muzeum, pod nějž Železniční muzeum spadá, připraví do června investiční záměr rekonstrukce a prostory s exponáty vlaků by chtělo otevřít do roku 2020. „Studentská soutěž přinesla studie, které prověřily možnosti řešení muzea v památkově chráněném areálu,“ řekl předseda poroty Václav Girsa z Fakulty architektury ČVUT. Výsledky soutěže jsou v technickém muzeu vystavené, nejsou ale veřejnosti přístupné. Muzeum uvažuje, že připraví pro zájemce komentované prohlídky.
Ředitel Národního technického muzea Karel Ksandr uvedl, že Ministerstvo kultury přislíbilo na projekt Železničního muzea najít peníze. Cenu podle něj zatím není možné stanovit, projeví se do ní pravděpodobně i nutné odstraňování ekologických zátěží na místě. Na projekt muzeum vypíše soutěž na základě zákona o zadávání veřejných zakázek.
Národní technické muzeum má železniční sbírku přes sto let, dnes je v ní 141 kolejových vozidel. V roce 2000 vláda rozhodla, že v rámci této instituce vznikne Železniční muzeum. Areál bývalých výtopen Masarykova nádraží Národní technické muzeum spravuje od roku 2002. Budování muzea ale nejprve zkomplikovaly povodně v roce 2002, kdy tamní prostory byly využity pro záchranu zaplavených sbírek. V roce 2004 pak Praha nad celým nádražím vyhlásila stavební uzávěru. Záměrem Železničního muzea je vrátit život bývalému lokomotivnímu depu, zpřístupnit čtyři desítky historických exponátů a zasadit je do kontextu hospodářského, politického a sociálního.
Areál Masarykova nádraží je rozsáhlým územím, o jehož budoucí podobě se dlouho debatuje. Pražští radní v únoru schválili změnu územního plánu, která přestavbu nádraží umožní. Podle této změny má být na nádraží zachována rezerva pro napojení na rychlodráhu na letiště, chrání objekt pošty u Hybernské ulice, umožňuje mimo jiné propojení ulic Pernerova a Na Florenci a počítá i s vybudováním Železničního muzea. Změnu musí ještě schválit zastupitelstvo, mohlo by ji mít na programu již v březnu. Pokud ji schválí, bude v místě zrušena stavební uzávěra.