Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
Publikováno
28. 08. 2021Rubrika
Tipy a inspiraceTémata
PRAHA, CHOMUTOV | Národní technické muzeum získalo darem od společnosti ČEPRO, a. s., významný exponát naší železniční historie. Je jím jediná existující provozuschopná akumulátorová lokomotiva, kterou vyrobila firma Ringhoffer v roce 1916. Muzeum o její získání usilovalo již od roku 1985.
Původně byly továrnou Ringhoffer v Praze na Smíchově vyrobeny tři tyto akumulátorové lokomotivy. Dvě pro potřeby vlastní továrny a jedna později, v roce 1924, pro firmu C. A. Scholtz Matejovce na Slovensku. Důvodem byla potřeba posunovací lokomotivy pro přesun vozů v rámci továrny a také jejich dopravu na smíchovské nádraží. Parní lokomotivy byly nevhodné, proto byl jako zdroj pohonu zvolen elektrický proud. Pohon zajišťovaly dva Křižíkovy elektrické motory a niklkadmiové baterie. Na jedno nabití byla lokomotiva schopna provozu po dobu osmi hodin. Elektrickou výzbroj dodala vídeňská firma Siemens-Schuckert.
Obě lokomotivy v Praze sloužily po celou dobu první republiky a přežily i období obou světových válek. Po znárodnění firmy v roce 1946 obě lokomotivy dále spolehlivě pracovaly až do jejich nahrazení motorovými lokomotivami v 60. letech. Co se stalo s vozem označeným číslem 1 není známo. Lokomotiva s číslem 2 byla odkoupena Východočeskými cihelnami a byla v provozu až do poloviny 90. let minulého století v cihelně Dobruška-Pulice. V roce 1994 byla lokomotiva na 15 let zapůjčena výměnou za jinou lokomotivu Společnosti železniční výtopna Jaroměř. Ta zajistila její opravu v Železničních opravnách a strojírnách v České Třebové. Po dokončení lokomotiva vyjela znovu na koleje a 30. srpna 1994 vykonala funkční a zátěžové zkoušky.
Od té doby došlo k několika změnám. Cihelna Pulice skončila v insolvenci a novým vlastníkem lokomotivy se stala akciová společnost ČEPRO. Ta v dubnu letošního roku darovala akumulátorovou lokomotivu Ringhoffer č. 2 Národnímu technickému muzeu, které tento exponát prozatím umístilo ve svém depozitáři v Chomutově. Lokomotiva byla zařazena do scénáře budoucí expozice Muzea železnice a elektrotechniky, které má vzniknout v areálu bývalého depa Masarykova nádraží v Praze. Součástí muzea bude i volně přístupný depozitář muzea v Chomutově, který je otevřen veřejnosti od začátku dubna do konce října vždy čtyři dny v týdnu.
Více informací najdete na stránkách NÁRODNÍHO TECHNICKÉHO MUZEA a na stránkách ŽELEZNIČNÍHO DEPOZITÁŘE NÁRODNÍHO TECHNICKÉHO MUZEA V CHOMUTOVĚ.