Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
PARDUBICE | Provoz známých Automatických mlýnů končí. Vznikl stavebněhistorický průzkum a sdružení OFFCITY otevřelo diskuzi o budoucnosti této špičkové památky moderní architektury. Na konci května začne festival Automatické kulturní mlýny. Nejen o něm jsme hovořili s Františkem R. Václavíkem.
Můžete stručně připomenout historii Automatických mlýnů v Pardubicích?
Stavba mlýnů se úzce dotýká široké modernizační proměny města Pardubic. V době jejich výstavby dochází k regulaci řek, zasypání příkopů, nové regulaci celých částí města. Pozemek u řeky těsně pod jezem a městskou hydroelektrárnou získávají na jaře roku 1910 bratři Winternitzové – Egon a Karel jako kompenzaci za mlýn Valcha zlikvidovaný právě těmito změnami. Technologický návrh mlýna vypracovala místní firma Prokop a synové, jinak jedna z nejvýznamnějších továren mlynářských technologií v Rakousku-Uhersku. Pro architektonické předesignování projektu utilitárně řešené blokové stavby byl požádán v létě 1910 samostatně začínající architekt Josef Gočár, což z dnešního pohledu byl opravdu šťastný krok. Dokázal rozbít uzavřenou hmotu mlýna a fasádu jinak nečleněného monolitického sila rozčlenil geometrickými ornamenty. Spolu s mělce rozeklaným štítem tak z pohledové strany vznikla monumentální, ale příznivě působící architektura. Gočár byl vyzván také k rozšíření objektu v roce 1915 a v roce 1919, kdy mlýn vyhořel. Došlo k jeho zvýšení a doplnění o vodárenskou věž zakončenou atikou se stínkami (1921). Následně byl mlýn rozšířen o samostatně stojící obilné silo (1924), spojené pouze technologickou chodbou podpíranou prampouchem. Gočár v každém kroku výstavby pracoval s vyvážením hmot a s celkovým architektonickým působením stavby. Vzniklo tak jedinečné, neopakovatelné dílo, které přitahovalo a přitahuje zájem odborné i laické veřejnosti.
Jste jedním z iniciátorů výzvy k diskuzi o budoucím využití Gočárových mlýnů. Jak tato veřejná diskuze probíhá a jaký je o ni zájem u odborné i laické veřejnosti?
Naše aktivity nejsou nátlakové – snažíme se být partnery v hledání možností zapojení areálu do struktury města a především do jeho života. Jednáme se samosprávou o jejích možných rolích v tomto procesu. Zapojujeme veřejnost především informováním o hodnotách a potenciálu areálu. K tomu slouží internetové stránky výzvy Mlýny městu, kde se veřejnost může k naší snaze připojit. Co je však nejdůležitější – v červnu bude možnost mlýny navštívit v rámci připravovaného festivalu. Tato akce je pořádána Divadlem 29, kterému se podařilo mlýn pro tuto příležitost pronajmout a naplnit festival Automatické kulturní mlýny skvělým programem. V rámci něho budou i aktivity směřující k zapojení odborné i laické veřejnosti – diskuze u kulatého stolu s odborníky na konverze industriálních památek, vyústění semestrálního úkolu studentů ČVUT v Praze na téma využití mlýnů, přednášky pro veřejnost atd. K účelu provázání a sladění jednotlivých aktivit město Pardubice souhlasilo s ustavením role koordinátora – člena našeho týmu Ing. arch. Ondřeje Teplého. Doufejme, že všechny plánované aktivity přinesou své plody.
Jaká je Vaše představa o konverzi této industriální památky? Kdo všechno by zde mohl najít zázemí pro svou činnost a aktivity? Jaké další využití a potenciál vidíte v tomto bývalém průmyslovém areálu?
I když inklinujeme přirozeně k nějaké výseči aktivit, funkcí, kterými si umíme představit zaplnění areálu, rozhodli jsme se jít jinou cestou. Nebudeme předjímat konkrétní funkce, budeme se zajímat o možné scénáře konverze a o to, jaké máme ve městě či jeho okolí aktéry, kteří by měli zájem se těchto procesů zúčastnit. Například v rámci nové kulturní koncepce Pardubic vzniká dokument vzešlý z mapování kulturních aktivit Pardubické podhoubí. Z něho bude jasné, kolik je zde potenciálních aktérů a jaké mají potřeby. Stejně tak však musíme hledat i v jiných odvětvích. Je nám totiž zřejmé, že potenciál lokality vyžaduje mix mnoha funkcí. Jedině tak lze vytvářet životaschopnost, udržitelnost a živost areálu. Z hlediska městského urbanizmu jsou mlýny klíčovým spojovacím bodem spojujícím rekreační zóny podél řek s historickým jádrem města. Je tedy ideálním místem pro rozvoj městského života i turistického ruchu – Gočárovy mlýny zná prostě každý.
Usilujete o to, aby Gočárovy mlýny koupilo město a nebálo se do památky investovat. Na druhou stranu ve své výzvě nastiňujete i rizika pro případ, když by město o mlýny nemělo zájem. Můžete zmínit alespoň některá rizika, která by osud památky v případě neodkoupení městem mohla provázet?
I když by město mohlo mlýny koupit, není to jediná možná role samosprávy. Může být spoluúčastno na projektu konverze jako partner v PPP projektu, může být partnerem pro aktivity, které by dokázaly zajistit financování z velkých investičních fondů atd. Můžeme přijít i na soukromého investora – takových příkladů máme u nás i v zahraničí celou řadu. Výzva Mlýny městu však apeluje na něco jiného – chtěli bychom, aby uvnitř města nevznikl brownfield, popřípadě aby se potenciál areálu s mlýny nepropadl v mlýnu spekulací a vytěžování. Samotné mlýny jsou chráněnou památkou, ale domníváme se, že můžou fungovat jenom v kontextu celého areálu a širšího okolí. Hrozí nebezpečí, že okolní budovy padnou developerskému zájmu a mlýn zůstane chátrat bez adekvátního využití. Naším záměrem je proto volat do blízkého i vzdálenějšího světa o kvalitách a potenciálu místa.
Je v dnešní době úspor a krácení dotací reálné sehnat finanční prostředky na obnovu a úpravy památky? Z jakých zdrojů by se případná revitalizace mohla hradit?
Někdo říká, že peněz je všude hodně, někdo si neví rady s drobným úkolem opravit hřbitovní zeď (já jsem ten druhý). Určitě tu však existují možnosti a tím, že víme o potenciálech a významu mlýnů v kontextu vývoje evropské moderní architektury, můžeme být sebejistější. Jednou z možností je ucházet se s projektem obnovy a využití o finanční podporu z takzvaných norských fondů. Chceme ale rozbít utkvělou představu politiků a veřejnosti, že je nutné do objektu nacpat desítky miliónů korun a tím spíš nakrmit dravějšího dodavatele než objekt samotný. Jsou i cesty pozvolného progresu, kdy se jednotlivé aktivity spojují v synergický ekonomický efekt. Nedochází tak k neuhlídatelné proměně genia loci razantním zásahem bagrů, ale postupným zabydlováním – což je pro člověka daleko přirozenější a příjemnější.
V roce 2012 jste vypracoval stavebněhistorický průzkum mlýnů. Přinesl nějaká nová zjištění?
Pro současného majitele mlýnů společnost Goodmills jsem vypracoval stavebněhistorický průzkum zaměřený především na hledání historických, architektonických a urbanistických hodnot. Myslím, že největším přínosem bylo zasazení této stavby do kontextu vývoje města a do rozklíčování jednotlivých architektonických zásahů Josefa Gočára, do jakési rekonstrukce jeho architektonického uvažování o hmotě a architektonickém vyznění stavby. Důležitým poznatkem bylo také analytické rozfázování stavebního vývoje areálu a jeho rozrůstání na úkor staršího osídlení. Tím byl vytvořen rámec pro citlivější chápání urbanistických úkolů do budoucna.
Bližší informace o výzvě včetně programu festivalu Automatické kulturní mlýny, který se uskuteční od 30. května do 14. června 2013, naleznete na stránkách MLÝNY MĚSTU.