Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
Publikováno
14. 10. 2019Rubrika
Tipy a inspiraceTémata
ROŽNOV POD RADHOŠTĚM, PUSTEVNY (VSETÍNSKO) | Obnova národní kulturní památky Libušín, který před čtyřmi lety postihl požár, zdárně pokračuje. Na jaře příštího roku by měla být dokončena. Na specifika prováděných prací jsme se zeptali restaurátora z Valašského muzea v přírodě Luďka Dvořáka.
Můžete ve stručnosti přiblížit, v jaké fázi se obnova nachází?
Pokud jde o exteriér, je v podstatě dokončeno pokrytí střechy šindelem, chybí jen venkovní obložení stěn kuchyně. Několik dalších prvků zatím nelze kvůli stávajícímu lešení dokončit. Venkovní nátěry včetně oken jsou hotovy, finalizuje se výroba a následně výmalba velkého štítu nad krčmou, začalo se s dekorativními prvky na jídelně. U interiéru je situace horší. Téměř hotovy jsou omítky s rostlinnými, řemeslnými a figurálními motivy, také provozní a sociální zázemí, ale chybí ještě obložení stěn včetně dveří, podlahy, nábytku, dále se pracuje na výzdobě dřevěných stropů.
Platí předpoklad, že výsledná barevnost prvků by měla odpovídat stavu z roku 1925?
Výsledná barevnost exteriéru i interiéru odpovídá v maximální možné míře barevnosti objektu do roku 1925. Došli jsme k ní na základě velmi podrobného průzkumu. Laboratorní výsledky testovaných vzorků tuto změnu jednoznačně potvrdily a prokázaly jejich přítomnost. Při předchozích rekonstrukcích například v roce 1960 nebo 1997 bylo celé roubení natřeno karbolínem, vše ostatní červenou, bílou a modrou barvou. Docházelo také k použití jiných druhů materiálů, od původních olejových barev se přešlo k barvám syntetickým, alkydovým a karbolínu.
Jak úspěšně se obecně dařilo dodržovat původní výrobní postupy?
Na tuto otázku je velmi jednoduchá odpověď. Pokud by řemeslníci průběžně neprocházeli naším výukovým centrem, nedalo by se vůbec o uměleckořemeslné výrobě mluvit. Zde se učí používat nejen původní řemeslné postupy, ale také zpracování materiálu, jeho výběr, až po ruční opracování hoblíkem. Taková je realita dnešní doby. Řemeslo velmi upadá a současně stavební firmy nechtějí pochopit rozdíl mezi obnovou památkového objektu a běžnou stavbou. Donutit je udržet uměleckořemeslné zpracování je velmi náročné. Proto považuji téměř za zázrak, že se na Libušíně pracuje převážně ručně. Zároveň si troufám tvrdit, že obdobná akce u nás nemá v takovém rozsahu po desetiletí obdoby.
Jaké konkrétní části interiéru budou ještě restaurátorsky nejnáročnější?
Je to jídelna. Jedná se zejména o dřevěné obložení stěn a jednotlivé zdobné detaily, například konzoly, které vynášejí police, a dále výroba profilů. V rámci vybavení jídelny je to v první řadě výroba velkého příborníku, dále fojtského stolu, jenž je dlouhý přes tři metry a široký 90 cm, vše bude zpracováno ručně.
Je reálné zvládnout dokončení obnovy přes zimu a otevření na jaře příštího roku?
Je to zcela nereálné, podle mého názoru budou návštěvníci obdivovat tuto stavbu i z interiéru až v polovině roku 2020.
Detaily o areálu naleznete v rámci PAMÁTKOVÉHO KATALOGU NÁRODNÍHO PAMÁTKOVÉHO ÚSTAVU.