Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
Publikováno
11. 10. 2017Rubrika
Zprávy z regionůTémata
MARTINICE V KRKONOŠÍCH (SEMILSKO) | Spolek železniční historie Martinice v Krkonoších chystá naučnou stezku přibližující veřejnosti místní drážní technické unikáty. Sdružení se dlouhodobě věnuje záchraně železniční stanice a v minulosti iniciovalo její prohlášení za kulturní památku.
Snahou je představit návštěvníkům z bezpečné vzdálenosti jednotlivé stavby a staniční historické zabezpečovací zařízení, které jsou dodnes plně funkční. Ve spolupráci s architektem Karlem Hájkem z architektonického ateliéru kARek je připravena vizuální podoba tabulí jednotlivých zastavení. Své zkušenosti s železniční tematikou autor již v minulosti osvědčil mimo jiné při realizaci na opravách v Železničním muzeu Lužná u Rakovníka.
Původní dochované železniční objekty s veškerým technickým příslušenstvím pocházejí z let 1871 až 1948. Jedná se především o elektromechanické staniční a traťové zabezpečovací zařízení s unikátními mechanickými návěstidly. Dalším vzácným prvkem je technické zázemí parních lokomotiv, jako je vodní jeřáb pro jejich zbrojení nebo popelová jáma, která je stěžejní pro údržbu topeniště a kotle lokomotiv. Jednotlivé prvky dochované technologie představují historicky hodnotnou ukázku stavebního vývoje a zabezpečení vlakové cesty. V dochovaném rozsahu představuje ucelený soubor technický unikát, který nemá v rámci železniční dopravy České republiky konkurenci.
Zdejší dráhu od zahájení provozu v roce 1899 vlastnila až do svého zestátnění roku 1935 společnost Místní dráha Martinice v Krkonoších – Rokytnice nad Jizerou. Klub nadšenců železniční historie v čele s jeho předsedou Petrem Pěničkou v minulosti usiloval o zápis železničního areálu do Ústředního seznamu nemovitých památek. Na vznik naučné stezky čítající devět zastavení o celkové délce dva kilometry získal spolek grant a poté takzvaný dvojnásobný minigrant u Nadačního fondu společnosti Veolia v celkové výši 50 tisíc korun. Veškeré náklady na projekt činí 100 tisíc korun. V železniční restauraci vznikne v budoucnu malé železniční muzeum. V minulém roce se nádraží dostalo mezi finalisty v soutěži Nejkrásnější nádraží České republiky, ve které obdrželo zvláštní ocenění za souznění současnosti s historií a za příjemné prostředí. O výsledcích soutěže jsme na portálu informovali ZDE.
Více informací o areálu můžete nalézt na stránkách NÁDRAŽÍ MARTINICE, aktuality na FACEBOOKU nebo v rámci PAMÁTKOVÉHO KATALOGU NÁRODNÍHO PAMÁTKOVÉHO ÚSTAVU. Na transparentní účet Spolku železniční historie Martinice v Krkonoších můžete přispět ZDE. Další informace o něm naleznete v KATALOGU SLUŽEB.