Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
Publikováno
23. 08. 2021Rubrika
Opravené památkyTémata
KOPŘIVNICE (NOVOJIČÍNSKO) | Po dvou letech byla dokončena obnova železniční národní kulturní památky, která se vrátila zpět do Kopřivnice firmě TATRA TRUCKS, a. s. Provozuschopný vůz prošel řadou restaurátorských prací zahrnujících splnění limitů přísné legislativy.
Čtyřnápravový motorový vůz vznikl v letech 1935–1936 s unikátním přenosem výkonu podle patentu Josefa Sousedíka v kopřivnické firmě Ringhoffer TATRA ve dvou kusech, z nichž se dochoval jen jediný. Do provozu byl nasazen 13. července 1936 na lince Bratislava–Praha a vzdálenost zvládl urazit za 4 hodiny a 18 minut při maximální rychlosti 130 km/h.
Obnovu realizovala Českomoravská železniční opravna pod vedením odborného garanta Jiřího Střechy. Náklady na renovaci vozu a stavbu expozičního depozitáře činily 118 milionů korun, 80 milionů tvořily dotace z Evropské unie a zbylou část poskytla společnost TATRA TRUCKS. V plánu je také nasazení památky v rámci takzvaných nostalgických jízd, při nichž by se měla představit veřejnosti.
Přečtěte si také rozhovor s restaurátorem Janem Palasem.
Podrobnosti o motorovém vozu naleznete v PAMÁTKOVÉM KATALOGU NÁRODNÍHO PAMÁTKOVÉHO ÚSTAVU. Detailní informace o rekonstrukci jsou k dispozici na stránkách SLOVENSKÁ STRELA nebo na FACEBOOKU.
Fotoreportáž obnovy památky najdete také v časopisu PROPAMÁTKY LÉTO 2021. Tištěný čtvrtletník zasíláme všem našim dárcům po celý rok zdarma. Více informací naleznete na stránce Klubu PROPAMÁTKY.