Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
Publikováno
10. 10. 2022Rubrika
Tipy a inspiraceTémata
ČESKO | Společnost pro technologie ochrany památek (STOP) uspořádala svůj letošní třetí seminář konaný zároveň formou webináře o materiálech staveb z minulého století. On-line přenos s chatem pro dotazy sledujících přinesl pestrou škálu nových poznatků a souvislostí.
Formální úvod obstaral průvodce seminářem Ondřej Šefců s předsedkyní společnosti STOP Andreou Nasswettrovou. První přednáška Ondřeje Šefců se dotkla například zkušeností se zatékající vodou do výztuží konstrukcí historických staveb nebo oprav mostovky pražského Karlova mostu. V návazném referátu představil architekt Marek Tichý úskalí hojně diskutované obnovy pražského hotelu Intercontinental. Kromě nástinu technologických limitů socialistické výstavby v širokém kontextu postupně a přehledně rozebral rekonstrukci zejména betonových a keramických povrchů. Byly představeny například fasádní keramické mozaiky od sochaře Zbyňka Sekala. Neméně poutavě byl vylíčen proces vzniku replik hliníkových oken se subtilním profilem.
Ivana Kopecká následně pohovořila o možnostech a limitech plastů ve stavebnictví a památkové péči. Nejzranitelnější hmotou jsou v tomto smyslu polyuretanové pěny. Po ní Karel Rapouch zasvětil publikum mimo jiné do mnohovrstevnatého procesu restaurování kinematické sochy s názvem Lupič Davida Černého umístěné na římse Muzea umění Olomouc.
Po přestávce zahájil Jan Kyncl svůj podrobně zaměřený referát o restaurování díla Housenka – Perestrojka od Kurta Gebauera z roku 1987. To vzniklo podle slov autora jako reakce na přicházející politické změny, jejichž iniciátorem byl někdejší prezident Sovětského svazu Michail Gorbačov a dnes je součástí sbírky Galerie moderního umění v Hradci Králové. Po přednesení referátu proběhla debata s účastníky například o málo zmiňovaném tématu garance a trvanlivosti uměleckého díla. Pavla Rovnaníková představila velmi diskutované téma azbestu, česky osinku, jehož použití se datuje do doby již před 4 500 lety. Příspěvek doplněný bohatou fotografickou přílohou nadnesl mnoho otázek a aspektů týkajících se například zdravotní nebezpečnosti takzvaných boletických panelů a možnosti jejich náhrady. V roce 2000 byla v Česku z důvodu zdravotní závadnosti definitivně zakázána výroba jakýchkoliv materiálů s azbestem. Program semináře uzavřela Kateřina Kreislová, která kromě představení rozličných možností hliníkových materiálů detailně popsala také druhy a podoby jeho korozního napadení a povrchových úprav. Samostatnou část přednášky věnovala průzkumu ikonického hliníkového pláště pražského obchodního domu Kotva.
Organizátoři lákali na letošní čtvrté setkání se seminářem STOP, které je plánované na 10. listopadu s názvem Okna III – atypický přístup k výměně oken v památkové péči. Jako definitivní a nadstavbová tečka programu zazněla pozvánka na výstavu v Muzeu v přírodě Zubrnice s názvem Dráteník na vsi aneb V komoře je myš, která trvá do 30. října.
Program:
O možnosti získání sborníku konference se můžete informovat na stránkách STOP. Více informací o Společnosti pro technologie ochrany památek naleznete také v KATALOGU SLUŽEB. Mediálním partnerem je portál PROPAMÁTKY.