Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Celý obsah PROPAMÁTKY je přístupný zdarma. Jen některé části až po přihlášení.
Ještě nemáte svůj účet?
Máte rádi kvalitní obsah? Zapojte se do komunity čtenářů tohoto webu a podpořte jeho další rozvoj.
Publikováno
03. 11. 2022Rubrika
Opravené památkyTémata
PRAHA | Letos v létě byla dokončena náročná obnova unikátní historické památky, která je ve správě Národního technického muzea a představuje jeden z nejstarších podlahových kolotočů na světě. Na detaily procesu obnovy jsme se zeptali hlavního restaurátora celé akce.
Můžete krátce zmínit historii památky?
Letenský kolotoč se nachází v Praze na Letenské pláni mezi Národním technickým muzeem a Letenským zámečkem. Byl zkonstruován v roce 1892 tesařským mistrem Matějem Bílkem na Královských Vinohradech. O dva roky později jej majitel přestěhoval na Letnou, kde fungoval pro pobavení dětí, ale i dospělých až do 90. let 20. století. Od roku 1991 je chráněn jako kulturní památka a v roce 1995 prošel intenzivní, ale nepříliš šetrnou obnovou. Od roku 2004 se nachází v majetku Národního technického muzea, které ho zároveň provozuje.
Jaký byl rozsah restaurování a jaká fáze byla nejsložitější?
Restaurátorské práce na samotné stavbě, jeho technickém zázemí a vybavení probíhaly s různými prodlevami od roku 2004. V roce 2019 bylo dokončeno restaurování dřevěných koní potažených pravou koňskou kůží a tří rytířů. Bohužel obnova samotné budovy a technických systémů se po dřívějších nezdarech naplno rozjela až v roce 2021 pod vedením bratrů Jiřího a Vojtěcha Kmoškových z Litomyšle. Za nejsložitější fázi obnovy Letenského kolotoče lze bezesporu označit konstrukční vyrovnání nerovnoměrně deformované a silně poškozené dřevěné konstrukce stavby a její statické zajištění.
Lze zmínit něco o specifikách památky, jako je sloup středové točny?
Stavba Letenského kolotoče je specifická tím, že se jedná o novorenesanční dřevěný pavilon s půdorysem pravidelného dvanáctiúhelníku o rozpětí 12 metrů, tvořeného trámovou konstrukcí s prkennými výplněmi. Ve středu této stavby se nachází dřevěná hřídel a točna o průměru 7,6 metru, na které je instalováno 20 koní různých velikostí a pět replik kovových autíček. Celá točna je poháněna moderním elektromotorem a podepřena na šesti místech speciálními opěrnými kladkami. Původně byla točna poháněna lidskou silou.
Jak náročná byla obnova technického zázemí a pohonu?
Vzhledem k faktu, že při rekonstrukci památky a jejího technického zázemí se vystřídali postupně řemeslníci snad ze všech profesí, tak ji lze označit jako extrémně náročnou. Největší měrou se na rekonstrukci podíleli truhláři, tesaři a restaurátoři, pracující zejména na samotném pavilonu, ale i na vnitřním vybavení. Do obnovy byli dále zapojeni zámečníci, kováři, klempíři a kameníci, elektrikáři, zedníci, natěrači a další. Všichni tito řemeslníci se v období necelého roku postupně na stavbě vystřídali a výsledek mohou návštěvníci zhodnotit sami při návštěvě zprovozněného kolotoče.
Jak vysoké byly celkové náklady obnovy?
Celkové náklady na obnovu díla a všech souvisejících restaurátorských prací, realizovaných v uplynulých 16 letech, se vyšplhaly na částku kolem 23 milionů korun. Naše část realizace, která zahrnovala zejména statickou a konstrukční úpravu objektu, dodávku technických systémů, terénní úpravy včetně zhotovení nového schodiště, a všechny další operace nezbytné pro zprovoznění kolotoče, dosáhly výše necelých 7 milionů korun bez DPH.
Které další pracovní výzvy v rámci obnovy památek vás čekají?
Souběžně s obnovou Letenského kolotoče jsme pracovali i na výrobě nových expozičních prvků do nově vznikajících stálých expozic Pernštejnové na renesančním zámku v Pardubicích, které byly nedávno otevřeny. V nejbližší době nás čeká také dokončení prací na generální obnově objektu Kněžské rezidence v Jaroměřicích u Jevíčka, která je autorsky připisována Janu Blažeji Santinimu Aichlovi.
O dokončení obnovy jsme informovali ve zprávě LETENSKÝ KOLOTOČ SE ZNOVU ROZTOČÍ 11. ČERVENCE. Více informací naleznete na stránkách NÁRODNÍHO TECHNICKÉHO MUZEA.